Stress en lichamelijke klachten

Is stress gezond? 

Ik hoor de rapteksten uit de bluetoothbox van mijn zoon komen. Jonge Nederlandse rappers zingen over wat ze in hun jonge leven zoal bezig houd. Het gaat vooral over geld, vriendinnetjes en nog wat dingen die ik niet goed versta. Het valt mij op dat in veel van die songs word gerapt over stress.

“Zit niet zo te stressen” of “Ze blijft stressen aan mijn hoofd” (gaat het hier om een vriendinnetje die veel aandacht van haar vriendje vraagt?) 😉 of “Ik laat mij niet stressen”.

Maar is stress nu zo gezond of kun je er teveel van hebben?

Stress is van alle tijden en iedereen heeft er soms mee te maken. Denk maar eens wanneer jij voor het laatst stress ervaren hebt? Ik gok dat dit nog niet zo lang geleden is. Komt het woord Stress ook voor in jouw woordenboek?

Om mee te beginnen: stress op zich is een gezonde prikkel die van invloed heeft op jouw psychische en lichamelijke reacties. Stress zet aan tot actie, Het wordt opgeroepen door een externe prikkel. Denk aan iemand die boos op je word, een baas die heel veel extra werk op je bureau stort en verlangt dat je dit vandaag nog even wegwerkt.

Bij een stress reactie wordt er meer van je gevraagd dan dat je denkt aan te kunnen.

Dus een externe prikkel komt bij je binnen, maar de gedachten die je over die prikkel hebt, zorgt ervoor of je deze prikkel als positief of negatief ervaart. Bijvoorbeeld:

“Nog meer werk. Ik krijg mijn werk niet op tijd af en het gaat ten koste van de kwaliteit van mijn werk”

of “Mijn vriendin klonk zo boos, ik ben ook niet zo aardig geweest. Ik doe het ook nooit goed. Ze wil vast nooit meer afspreken”

Deze gedachten leveren negatieve stress op en kosten veel energie.

Als je denkt: “Mijn baas is erg tevreden over mij omdat hij mij die belangrijke dossiers toevertrouwd. Maar ik vertel hem dat mij dit vandaag niet meer lukt. Iemand anders moet meehelpen. Anders moet het wachten tot morgen.” Dit is een gedachte waarbij grenzen aangegeven worden en waar geen negatief (eigen)waarde oordeel op zit. Deze gedachte geeft een veel positievere energie.

Bij het voorbeeld van de boze vriendin: “He, wat vervelend dat ze zo boos klonk. Misschien heeft ze vandaag iets vervelends meegemaakt en kwam dat er net even op deze manier uit. Ik bel vandaag nog terug om te zeggen dat ik het vervelend vind dat ze boos werd en vraag hoe ik haar misschien kan steunen”.

De externe prikkel (de stressor) heeft invloed op je hoofd, je lijf en je gevoel. De manier hoe jij de prikkel interpreteert, bepaalt dus of je de prikkel als positief of negatief ervaart. Hoe meer je het als negatief ervaart, hoe groter de ongezonde stress.

Stress ontstaat als je uit je comfort zone gaat, als er verwachtingen zijn die je denkt niet waar te kunnen maken of niet waar wil maken. Je ervaart druk, misschien ook overbelast en je voelt je daar helemaal niet fijn bij.

STRESS ONTSTAAT ALS ER MEER VAN JE GEVRAAGD WORDT DAN JE DENKT AAN TE KUNNEN.

De impact van stress op lichaam en geest

Doordat stress langere tijd aanhoudt, kun je zowel lichamelijke als psychische klachten krijgen. Hieronder zie je mogelijke symptomen.

Lichamelijke klachten

  • De hele tijd moe voelen
  • Weinig kunnen slapen
  • Verminderde weerstand (denk aan vaak ziek zijn)
  • Hartkloppingen
  • Buikpijn
  • Verminderde eetlust
  • Spierpijn
  • Rugpijn
  • Hoofdpijn/Migraine
  • Verkramping

Pyschische klachten

  • Je reageert vaak prikkelbaar naar je omgeving toe
  • Je kunt niet meer tot rust komen en voelt je (op)gejaagd
  • Je voelt je onzeker, je hebt minder zelfvertrouwen
  • Je bent besluiteloos
  • Er komt niets meer uit je handen doordat je de energie niet meer hebt
  • Je vindt het moeilijk om je te concentreren of je wordt vergeetachtig
  • Je piekert, hebt huilbuien, bent angstig.

Als je jezelf in een of meerdere symptomen herkent, betekent dat nog niet meteen dat je last hebt van chronische stressklachten. Maar hoe langer deze klachten aanhouden, hoe groter de kans dat je uiteindelijk overspannen raakt of burn-out (hier kan sprake van zijn als de klachten langer dan 6 maanden aanhouden). Neem bij twijfel altijd even contact op met je huisarts.

Signalen van je lichaam

Zelf ondersteun ik, als lichaamsgericht therapeut, mensen met deze klachten om de signalen van hun lichaam serieus te nemen en daar iets mee te doen. Klachten zetten zich vast in je lichaam, vaak zonder dat je je er bewust van bent. Door te luisteren naar het “fluisteren” van je lichaam (en als je het luisteren blijft negeren, kan het omslaan in het “schreeuwen” van je lichaam), leer je je klachten serieus te nemen. Als je weer leert met zorg en compassie naar jezelf te luisteren (zoals het bedoelt is), dan neem je jezelf weer serieus en groei je hier in. Door echte aandacht te geven aan wat je voelt in het hier en nu. Neem je klachten serieus en blijf er niet mee zitten!

Herken jij een of meerdere klachten bij jezelf?

Wat zijn jouw gedachten over dit onderwerp?

 

Zelfkritische mensen kunnen ook veel last hebben van stress. Wil je meer over zelfkritiek en zelfcompassie lezen? Klik dan hier.

Call Now Button

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit

Deel deze inspiratie met je vrienden!

%d bloggers liken dit: