Burn-out, Overspannen of gewoon moe?

 

 

Tegenwoordig zijn mensen al snel burn-out. Tenminste, dat zeggen ze. “Ik voel mij een beetje burn-out vandaag”. Het lijkt een modeverschijnsel te worden om te zeggen burn-out te zijn. Terwijl dat in sommige gevallen niet zo is. Het is hetzelfde als zeggen dat je griep hebt, terwijl je verkouden bent: er zijn wel symptomen die in beide situaties voor komen, maar het zijn toch 2 verschillende dingen. Zowel in duur als in heftigheid kunnen ze verschillen. Een beetje burn-out zijn bestaat niet. Je bent burn-out of je bent het niet (wat niet wil zeggen dat je niet ziek kan zijn als je niet burn-out bent!). Je kunt wel in een voorfase van burn-out zitten. Als je deze fase bij jezelf herkent dat het niet goed met je gaat en ook erkent dat je iets moet veranderen om niet burn-out te raken, doe er iets mee! Bijvoorbeeld: meer rust nemen, praten met je werkgever over je werkbelasting/uitdagendere werkzaamheden, energiegevende dingen doen, vaker NEE zeggen tegen een ander en JA tegen jezelf!. Probleem is soms alleen dat je vaak pas de symptomen bij jezelf echt ziet als het al te laat is.

“Zeg vaker NEE! tegen een ander. Zeg vaker JA! tegen jezelf.”

Burn-out kan ontstaan door langdurige overbelasting in werk en/of privé. Wanneer er niets tegenover de overbelasting staat (mogelijkheid tot herstel, ervaringen die energie geven in plaats van kosten, beloning krijgen voor inspanningen die je levert), is de balans langdurig zoek en ontstaat er een melt-down in je hoofd. Er wordt door je lijf aan de noodrem getrokken en je komt tot stilstand. Je kunt niets meer. De batterij is leeg. De koek is op. En je bent moe, heel erg moe.

Vaak is overspannenheid het voorportaal van een burn-out. Als overspanningsklachten langer dan 6 maanden aanhouden, kan er sprake zijn van burn-out. Bij overspannenheidsklachten functioneer je (steeds) minder. Bij burn-out is er sprake van algehele uitputting: mentaal, fysiek en emotioneel.

 

Ben jij gevoelig voor Burn-out?

Iedereen kan burn-out raken. Als de balans langdurig zoek is in je werkende en/of privé-leven, dan ben je vatbaar. Er zijn genoeg mensen die dachten dat ze nooit burn-out zouden raken, maar het toch werden.

Toch zijn er bepaalde mensen die gevoeliger lijken voor burn-out dan anderen. Ik som hieronder een aantal eigenschappen op die kunnen leiden tot burn-out. Kijk maar eens of je er een paar herkent bij jezelf:

 

  •  Je vindt het belangrijker om voor anderen te zorgen dan voor jezelf. Je cijfert jezelf weg voor anderen.
  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
  • Je bent perfectionistisch.
  • Je kunt slecht plannen en organiseren.
  • Je stelt hoge eisen aan jezelf (en aan je omgeving).
  • Je werk is je leven (identificatie met je werk).
  • Je vindt het moeilijk om Nee te zeggen.
  • Je vindt het lastig om prioriteiten te stellen of je stelt juist uit.
  • Je bent heel erg ambitieus (workaholic).
  • Je vindt het lastig om met verandering om te gaan.
  • Je hebt last van faalangst.
  • Je wilt aardig gevonden worden.
  • Je bent vatbaarder voor stress dan “gemiddeld”.
  • Je bent hoogsensitief.
  • Je hebt het gevoel te weinig uitdaging in je werk te hebben.
  • Je hebt het gevoel te weinig waardering te krijgen.
  • Je werkt veel met je hoofd.
  • Je wilt controle houden.

Als je meerdere eigenschappen herkent bij jezelf, is de kans groter dat je een verhoogde kans op burn-out hebt.

Ik herken bij mijzelf bijvoorbeeld (sommige waren in het verleden van toepassing, sommige steken nu nog weleens de kop op 🙂 ): ik wil aardig gevonden worden, (hoog)sensitief, faalangst, stel hoge eisen aan mijzelf, perfectionistisch.

 

Welke herken jij bij jezelf?

Denk jij dat je toch ook wel een beetje burn-out kan zijn?

 

Ik hoor het graag van je!

Call Now Button

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit

Deel deze inspiratie met je vrienden!

%d bloggers liken dit: